Naučme sa triediť odpad cez hru vo virtuálnej realite

Autor: Marian Zelina | 2.8.2019 o 13:40 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  245x

V starostlivosti o naše životné prostredie a pri nakladaní s odpadmi je Slovensko na chvoste EÚ. Každý z nás vyprodukujeme ročne asi 320 kíl komunálneho odpadu a z tohto množstva vytriedime a následne zrecyklujeme necelých 10 %.

Čo je však ešte horšie, na Slovensku končí na skládkach až takmer 75 % odpadu. Keď si to porovnáme s priemerom Európskej únie (23%) alebo s našimi rakúskymi susedmi (3%), je to v žalostnom nepomere.

Začal som sa s kolegami zamýšľať nad tým, že aj keď sa témy ako zero waste, ochrana životného prostredia či separácia odpadu neustále mihajú v médiách, možno nevieme úplne, ako na to. Na školách nás to neučili, každá obec si rieši svoje odpadové hospodárstvo samostatne alebo nerozumieme značeniu. Tušíme, že by sme to mali robiť, ale netušíme ako.

Preto sme začali prostredníctvom 3D animácií, virtuálnej reality alebo interaktívnych hier simulujúcich environmentálne procesy popularizovať prírodu a poukazovať na negatívne dopady ľudstva na ňu. Zo všetkých dostupných technológií sme sa rozhodli využiť práve interaktívnu hru vo virtuálnej realite ako nástroj na komunikovanie témy triedenia odpadu. Prvky gamifikácie žnú veľké úspechy v rôznorodých odvetviach, tak prečo by to nefungovalo aj pri na prvý pohľad nie atraktívnej téme, akou je odpad?

VR triedenie hry je zábava

Predstavte si, že stojíte pred triediacou linkou. Stroj vám hádže rôzne predmety a vy ich máte čo najrýchlejšie rozdeliť medzi sklo, plast a papier. Niektoré predmety majú obaly zložené z viacerých komponentov a aj tie musíte rýchlo oddeliť. Za každé správne zatriedenie zbierate body a na konci každého levelu uvidíte, koľko nových vecí vďaka vami vyseparovanému odpadu vzniklo recykláciou. Rýchlo chytáte neviditeľné predmety a hádžete ich do neexistujúcich boxov. Vaša súťaživosť začína pôsobiť a chcete mať čo najvyššie skóre. Verte mi, bola by to zábava aj ako hra na počítači, ale zažiť to v 3D virtuálnej realite je neskutočný zážitok.

Ako vznikla myšlienka hry

Nápad vytvoriť hru o triedení odpadu vo virtuálnej realite sme dostali, keď sme bližšie začali skúmať environmentálnu situáciu na Slovensku. Ťažiskom hry je využitie najmodernejšej technológie na to, aby sme zaujali mladých ľudí prostredníctvom niečoho, čo im je blízke. Mladá generácia je na takúto technológiu zvyknutá a interaguje s ňou veľmi často. Hry a virtuálna realita ich bavia. No keď pred nich dáte fyzickú plastovú fľašu, tak sa na ňu ani nepozrú. Vo virtuálnej realite ich však zaujme. Preto je celá hra urobená vo virtuálnej realite, čo robí interakciu pre žiakov zaujímavou a vďaka tomuto zážitku si zapamätajú dôležitosť tejto problematiky a naučia sa, čo a ako treba separovať.

Ako sa taká hra vyvíja

Na hre robil tím desiatich ľudí a samotný vývoj nám trval rok. Od nápadu do finálneho stavu nám však celý proces zabral asi dva roky. Hru sme vyvíjali v spolupráci s Fakultou informatiky a informačných technológií. Fakulta má šikovných žiakov, ktorí pod vedením Ing. Juraja Vincúra a pomocou našich skúseností na hre robili.

Ako ďalej

Hru cielime na druhý stupeň základných škôl a na stredné školy - čiže na žiakov od dvanástich rokov. Chceme dostať do virtuálnej reality čo najviac ľudí, zaujať ich, naučiť ich o separovaní tak, aby potom odpad triedili v reálnom svete celý život.

Od septembra začíname s prezentáciami hry na školách, kde si žiaci budú môcť hru vyskúšať. Tento zážitok bude súčasne sprevádzaný aj prednáškou o triedení odpadu. Zvolili sme túto kombináciu, aby ich hra zaujala, zabavila a uviedla do problematiky a prednáška im zase prakticky vysvetlila detaily samotnej recyklácie. Sériu by sme radi obohatili aj o účasť na rôznych podujatiach venovaných životnému prostrediu, kde by sme prednášku obohatili o 3D premietanie. 3D film o triedení odpadu by im ukázal vplyv ľudí na životné prostredie, detailnejšie by sa rozobral konkrétny problém, ako napríklad mikroplasty, ktorý sa dá triedením zmenšiť alebo úplne eliminovať. Žiakom totiž nemusí byť vôbec jasné, aký vplyv máme na naše prostredie.

Verím, že moderné vizualizačné technológie sa dokážu využiť v najrôznejších oblastiach života a že vzdelávanie takýmto zážitkovým spôsobom je realitou, ktorá sa netýka len ďalekej budúcnosti.

Hra je momentálne dostupná v našich priestoroch na STU a tí, ktorých zaujala, si ju budú môcť vyskúšať po prvýkrát na školách od septembra alebo na rôznych podujatiach. Sledujte našu stránku alebo náš instagramový účet pre najnovšie informácie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Sex, drogy a rock and roll do tábora nepatria, vraví šéf skautov

Skauting vedie deti k zodpovednosti, hovorí šéf skautov.


Už ste čítali?